Trivial Pursuit Party Trivia Game anmeldelse og regler

10 minutes, 15 seconds Read

I 1981 blev trivia-spilgiganten Trivial Pursuit udgivet for første gang. Kort tid efter lanceringen blev det det det mest populære trivia-spil i historien. Siden 1981 er der blevet skabt så mange forskellige versioner af spillet, der dækker stort set alle de emner, du kan forestille dig. Som fan af quiz-spil har jeg blandede følelser med hensyn til Trivial Pursuit. De to hovedproblemer, som jeg har med det originale Trivial Pursuit, er, at spørgsmålene er for svære, fordi de tvinger dig til at besvare spørgsmål om kategorier, du ikke ved noget om, og at spillet trækker alt for længe ud. Trivial Pursuit Party forsøger at løse disse problemer, og selv om det ikke er et perfekt trivia-spil, gør det faktisk et ret godt stykke arbejde med at løse begge disse problemer.

Sådan spiller du Trivial Pursuit Party

Opsætning

Hver spiller/hold vælger en spillebrik og placerer den på midten af spillepladen. Bland kortene, og læg dem i kortholderen. Vælg startspilleren/holdet på den måde, du vælger.

Spillet

Spillerne begynder deres tur ved at kaste terningen og flytte det tilsvarende antal felter i en retning, de vælger. Spilleren tager derefter et kort og besvarer et spørgsmål baseret på, hvilken type felt de er landet på.

Den grønne spiller befinder sig på et kategorifelt. Den grønne spiller skal besvare spørgsmålet fra den gule kategori.

Farvede felter

Hvis en spiller lander på et enkelt farvet felt, skal spilleren besvare det spørgsmål, der er relateret til denne farve. Spilleren læser spørgsmålet højt. Hvis spilleren tror, at han/hun kender svaret, kan han/hun svare med det samme. Hvis de har brug for hjælp, kan de dog bede en anden spiller om hjælp. Der er tre mulige udfald baseret på, om spilleren har svaret rigtigt:

1. Hvis spilleren har svaret rigtigt uden hjælp eller ikke har brugt det svar, som hjælperen har givet, får kun den spiller, der har svaret på spørgsmålet, en kile.
  2. Hvis spilleren fik spørgsmålet rigtigt ved hjælp af et svar givet af hjælperen, får begge spillere en kile.
  3. Hvis spilleren fik spørgsmålet forkert, får ingen spillere en kile.

Når spørgsmålet er afsluttet, går spillet videre til den næste spiller.

Den blå spiller er på et felt til at vælge din kategori. Den blå spiller får lov til at vælge, hvilken kategori han/hun vil besvare et spørgsmål fra.

Vilde felter

Spredt ud over hele brættet er der felter med kiler i alle de forskellige farver. Disse er vilde felter. Den aktuelle spiller får lov til at vælge kategorien til sit spørgsmål (kategorien skal vælges, før man kigger på kortet). Spilleren læser spørgsmålet højt, og mens han/hun overvejer det, kan alle de andre spillere komme ind ved at råbe “Got It”. Den aktuelle spiller bliver den første spiller til at svare. Hvis de har ret, tager de en kile, og deres tur slutter.

Hvis den nuværende spiller gættede forkert, får den første spiller, der råber “Got It”, lov til at svare på spørgsmålet. Hvis de har ret, får de lov til at tage en kile. Hvis de er forkerte, må de dog opgive en af deres kiler, som de har optjent ved et tidligere spørgsmål.

Vinder spillet

Den første spiller, der får seks kiler, vinder spillet.

Den gule spiller har opnået seks kiler og har vundet spillet.

Mine tanker om Trivial Pursuit Party

Hvor jeg spillede spillet, kunne jeg virkelig godt lide konceptet for Trivial Pursuit Party. Trivial Pursuit Party er dybest set en strømlinet version af Trivial Pursuit. Mens de fleste spil i Trivial Pursuit let kan tage over en time at gennemføre, vil spil i Trivial Pursuit Party normalt kun tage omkring 15-30 minutter at gennemføre. Jeg kan virkelig godt lide, at Trivial Pursuit Party ikke trækker i langdrag ligesom det originale spil. Nogle spil i det originale Trivial Pursuit føles som om, at de aldrig vil ende efter femte gang, man får et forkert svar i en given kategori. Jeg vil dog indrømme, at Trivial Pursuit Party på nogle måder måske er lidt for kort, fordi det er lidt for nemt at få alle de kiler, der kræves for at vinde spillet.

Den vigtigste ting, der efter min mening virkelig hjælper med at strømline spillet, er det faktum, at man ikke behøver at få ét spørgsmål rigtigt fra hver kategori for at vinde spillet. Den mest frustrerende del af Trivial Pursuit er muligvis, når man er inden for en eller to kiler fra at vinde spillet, og man så bare ikke kan få de sidste to kiler. Det er svært bare at lande på den plads, der giver dig mulighed for at besvare et spørgsmål fra den kategori, som du har brug for. Du kan spilde flere runder på bare at forsøge at lande på den kategori, du har brug for. Ind imellem lander man på felter, hvor den eneste fordel ved at få svaret rigtigt er, at man kan flytte sig igen. Når du lander på den kategori, du har brug for, skal du svare rigtigt på spørgsmålet, ellers er du tilbage til at håbe på at lande på kategorien igen.

Dette fører til den klart bedste tilføjelse til Trivial Pursuit Party efter min mening. Trivial Pursuit Party kræver ikke, at du skal svare rigtigt på ét spørgsmål fra hver kategori. Hvis du ikke ved noget om en bestemt kategori, kan du stadig vinde spillet ved at svare på spørgsmål fra andre kategorier. Du behøver ikke længere at besvare et spørgsmål fra den irriterende kunstkategori, som det ellers ville tage dig 20 forsøg at få svar på. Mens terningernes kast stadig vil have indflydelse på, hvilke kategorier du kan vælge fra, kan du skræddersy spillet mere til de emner, du kender bedst, i stedet for at håbe på at være heldig at få et spørgsmål fra en kategori, som du kender lidt til.

Denne mulighed for at have mere valgfrihed over de spørgsmål, du vælger, skaber dog et problem. Trivial Pursuit Party kan til tider være ret let, især hvis man forsøger altid at besvare spørgsmål fra sine bedste kategorier. I det originale Trivial Pursuit skulle man være heldig at få 25-50 % af spørgsmålene rigtige, hvis man var rigtig god til trivia. I Trivial Pursuit Party fik jeg nok omkring 75-80 % af spørgsmålene rigtigt. Det skyldes til dels, at jeg kunne bruge de kategorier, jeg kendte bedre, men også at spørgsmålene generelt synes at være lettere. Selv om spørgsmålene ikke er uforskammet lette, vil du sandsynligvis kende svaret, hvis du ved noget om emnet for spørgsmålet, hvis du ved noget om emnet. Selv om jeg roser Trivial Pursuit Party for ikke at være så frustrerende svært som det oprindelige spil, synes jeg, at det blev lidt for let.

Udover at strømline det oprindelige spil, tilføjer Trivial Pursuit Party også en mekanik til at spørge en ven. Jeg kan faktisk rigtig godt lide ideen bag mekanikken, da den faktisk tilføjer lidt strategi til spillet og tilbyder hjælp, når man får et spørgsmål, som man ikke kender svaret på. Spilleren kan få hjælp til et spørgsmål, og hjælperen får den samme belønning, så de har et incitament til at hjælpe til. Dette fører til en vis strategi, da du måske har brug for hjælp til et spørgsmål, men du skal måske undgå at bede om hjælp fra spillere, der er foran dig.

Selv om jeg godt kan lide mekanismen med at spørge en ven, er det eneste problem med den, at den ikke lever op til sit potentiale baseret på, hvor kort spillet er. Da man kun behøver at få seks rigtige spørgsmål for at vinde spillet, er man tæt på at vinde spillet, hvis man giver hjælp til blot et par spillere. Hjælpemekanismen kan også blive en uretfærdig indhentningsmekanisme eller kan lade en spiller hjælpe en anden spiller med at vinde spillet. Hvis en spiller får en tidlig føring, kan en spiller nemt indhente den anden spiller ved at hjælpe et par andre spillere, da disse spillere ikke vil bede den spiller, der er først, om hjælp. Hvis en spiller er langt bagud, kan vedkommende også beslutte at bede om hjælp fra en spiller, der er tæt på at vinde spillet, for at komme tættere på at vinde spillet.

Den sidste nye mekanik, som Trivial Pursuit Party tilføjer, er “Got It”-mekanikken. Hvis du kender svaret på en anden spillers spørgsmål, kan du råbe “Got it”, hvilket giver dig mulighed for at besvare spørgsmålet, hvis den aktuelle spiller tager fejl. For det meste synes jeg, at det er en god mekanik. Jeg kan godt lide, at den giver spillerne mulighed for at besvare spørgsmål, som de kender svaret på, og som andre spillere ender med at tage fejl. Jeg kan også godt lide, at hvis man tager fejl, mister man en kile, så man skal være sikker på, at man kender det rigtige svar, før man siger, at man “fik det”. Min eneste egentlige klage over mekanikken er, at den sjældent kommer i spil, da den aktuelle spiller får de fleste af de spørgsmål rigtigt, som andre spillere kalder “fik det” på.

Med hensyn til komponenterne får man stort set det, man ville forvente af et Trivial Pursuit-spil. Komponenterne er ret flotte, men er langt fra prangende. Det eneste reelle problem, jeg havde med dem, er, at jeg ville ønske, at spillet indeholdt flere spørgsmålskort. Spillet har kun 200 spørgsmålskort, hvilket er i den lave ende for et trivia-spil. Der er seks spørgsmål pr. kort, hvilket hjælper, men hvis spillerne regelmæssigt vælger de samme kategorier, kan du løbe ind i gentagelser hurtigere, end du ville tro.

Bør du købe Trivial Pursuit Party?

Jeg kunne godt lide mange af de ting, som Trivial Pursuit Party gjorde for at forsøge at forbedre det originale Trivial Pursuit. Jeg kan godt lide, at spillet blev fremskyndet fra et spil på over en time til et spil på 20-30 minutter. Jeg kan godt lide idéen om, at man kan forsøge at få de rigtige svar fra de kategorier, man selv vælger, i stedet for at skulle få ét spørgsmål rigtigt fra hver kategori. Jeg kunne endda godt lide mekanikken med at spørge en ven og få det. Trivial Pursuit Party er bedre end det normale Trivial Pursuit på alle måder bortset fra det faktum, at spillet er for let. Noget af det skyldes, at man kan blive ved med at svare på spørgsmål fra de kategorier, man kender bedst, men spørgsmålene generelt virker bare lettere.

Hvis du ikke kan lide quiz-spil, vil du sandsynligvis heller ikke kunne lide Trivial Pursuit Party, medmindre det er fordi du ikke kan lide, hvor svære de fleste quiz-spil er. Hvis du kan lide trivia-spil og ikke har noget imod, at spørgsmålene er lidt til den lette side, tror jeg, at du vil kunne lide Trivial Pursuit Party. Hvis du kan få et godt tilbud på Trivial Pursuit Party, synes jeg, at det er værd at købe.

Hvis du ønsker at købe Trivial Pursuit Party, kan du købe det på Amazon

, eller eBay.

Skriv et svar