Musical.ly app recension – Okej för barn?

6 minutes, 1 second Read

musical.ly är en app för att skapa och dela korta videor. Musical.ly lanserades för första gången 2014 och har blivit populär bland tweens och tonåringar i deras aldrig sinande jakt på popularitet och berömmelse, sociala likes och bekräftelse. Dessutom är det roligt. Här är vad föräldrar bör veta om musical.ly.

musical.ly-användare, som kallas ”musers”, använder appen för att skapa korta videor. Vanligtvis är det lip-sync-videor med populära låtar i bakgrunden. Vissa innehåller också korta musikaliska framträdanden, sång, komik eller dans. Det finns filter och andra videoeffekter tillgängliga, t.ex. att justera hastigheten.

Social delning uppmuntras

musical.ly är i hög grad en social app, med möjlighet att gilla, följa och kommentera varandras videokreationer som kallas ”musicals”. Det finns utmaningar och innehåll, där en viss låt eller ett visst tema presenteras och du gör en video som relaterar till det – och sedan taggar du den med en hashtag så att alla kan se den.

Den sociala delningen sträcker sig bortom musical.ly, med enkla delningsverktyg för delning till Facebook, Instagram, Vine, Twitter, WhatsApp med mera. En sökning på YouTube efter musikaliska.ly-videor gav cirka 22 600 000 resultat. På Instagram, där tonåringar sannolikt hänger, finns det över en miljon hashtaggar för musical.ly. Så även de tonåringar som inte använder appen (till exempel min tonåring) har förmodligen sett några av dessa videor. Fråga din tonåring om han eller hon vet vem Baby Ariel är (hon är en berömd musiker som nyligen medverkade i Good Morning America). Nu kan du förvåna din tonåring med din nyvunna kunskap!)

Inställningar för sekretess i musical.ly

Du kan ha ett privat konto på musical.ly, men när du först skapar ett konto är det offentligt om du inte ändrar det. När den här inställningen är aktiverad måste du godkänna alla som vill följa dig och se dina videor (okej, bra, jag kallar dem musikaler).

Om du vill göra ditt musical.ly-konto privat klickar du på personikonen i nedre högra hörnet och sedan på ikonen Inställningar (kugghjul) i övre högra hörnet. Scrolla ner till ”privat konto” och flytta reglaget till det gröna läget för att göra ditt konto privat.

När det gäller sekretess finns det även med ett privat konto information i din Bio som är offentlig, inklusive ditt namn och användarnamn. Dessutom kan man lätt – FÖR LÄTT – hitta tonåringars Instagramkonton, Snapchat-användarnamn, Kik-användarnamn och annan personlig information i deras profiler. Appen frågar faktiskt direkt efter ditt Instagram-ID när du skapar en profil.

Så föräldrar, om du kollar din tonårings telefon och hittar musical.ly, kanske du vill ta reda på vad de delar med sig av, inte bara i profilen utan även i eventuella videor som de har skapat.

Släck inställningar för platsinställningar

En annan inställning som är värd att notera är möjligheten att stänga av inställningar för platsinställningar. Detta används på skärmen ”Min stad” för att visa musers i närheten av dig. Jag läste dock i deras sekretesspolicy att appen inte använder exakt platsinformation, utan endast inom en radie av 50 mil. Jag skulle ändå rekommendera att stänga av lokalisering eftersom appen inte kräver att den är aktiverad för att kunna använda majoriteten av funktionerna på musical.ly. Jag skulle också rekommendera att inte ange din plats någonstans i din profil.

De flesta av de yngre ansikten jag stötte på fanns på skärmen ”min stad”.

musical.ly är inte avsedd för ungdomar under 13 år

I musical.ly:s integritetspolicy står det: ”Vi samlar inte medvetet in information från barn under 13 år och vi vill inte ha det. Vi kommer att vidta åtgärder för att radera den om vi får reda på att vi har samlat in den.”

”Om du får reda på att ditt barn har gett oss personlig information utan ditt samtycke kan du meddela oss på [email protected]. Om vi får reda på att vi har samlat in personlig information från barn under 13 år kommer vi omedelbart att vidta åtgärder för att radera sådan information och avsluta barnets konto.” Denna information visas (i grå text) på registreringsskärmen, även om användarna inte ombeds ange något födelsedatum.

Under min tid i appen såg jag otaliga tweens och yngre. En profil var helt klart skapad av föräldrar för en 8-åring.

Explicit språk och innehåll på musical.ly

Även med ett privat konto kan du fortfarande titta på andra musikaler och följa andra med offentliga konton. Det finns musers som är utpekade på skärmen ”Featured”, som är där du landar när du öppnar appen för första gången. Många låtar har explicita texter. När du väljer låtar kan du välja från ett onlinebibliotek eller din egen musik. I onlinebiblioteket finns det många kategorier att välja mellan. Enligt vad jag har upplevt är kategorin Populär … ja, väldigt populär bland musers och musiken speglar vad som är populärt på radion just nu. Jag kommer inte att börja med en diatribe mot den moderna musikindustrin här, men det räcker med att säga att om du har en yngre tween kan det finnas vissa låtar som du skulle föredra att de inte lyssnade på i den här åldern.

När det gäller explicit innehåll – om du går och letar efter, kommer du att hitta det. Även om det strider mot deras villkor och riktlinjer tog det mig inte lång tid att hitta en video med en man som onanerar (åldern kunde inte fastställas eftersom det var från midjan och nedåt), en ung kvinna i behå som försöker se svulstig ut och stryker sig själv, och en ung man som röker gräs. En video fanns där bara för att be om nakenbilder. (Jag besparar er skärmdumparna!)

Resumé

musical.ly har klassificerats som 12+ i Apple Store och ”Teen” i Google Play för Android. På det hela taget kan jag definitivt se hur lockande det är, och jag skulle ge samma varningsord här som jag har gjort för andra videodelningsappar som Vine och Keek, och live-streamingappar som YouNow och Periscope. På grund av det explicita innehållet och möjligheten att privat information lätt kan delas både inom appen och till andra sociala plattformar, skulle jag vara försiktig med tweens och yngre tonåringar.

Här finns lite mer om musical.ly:

• Common Sense recension
  • Kids Privacy recension