Skriva en akademisk bokrecension: Fem tips och två saker att undvika

4 minutes, 21 seconds Read
Foto av Mikhail Pavstyuk på Unsplash

International Affairs publicerar en av de mest omfattande och respekterade sektionerna för recensioner av böcker om internationella relationer, som täcker alla områden inom området. I de senaste numren har vi publicerat recensioner om så olika ämnen som förbindelserna mellan USA och Ryssland, ebolaepidemin och Foucaults inflytande på internationella relationer. Det är inte bara böckerna – tidskriftens recensenter är också en mycket varierad blandning. Bland bidragsgivarna finns både yngre och äldre akademiker samt praktiker och beslutsfattare (ett spektrum som återspeglas i vår läsekrets). Vi försöker också hålla det hela fräscht genom att huvudsakligen presentera böcker som publicerats under de senaste 12-18 månaderna.

Som redaktör med ansvar för att beställa bokrecensioner under de senaste tre åren kan jag säga att bra bokrecensioner har vissa saker gemensamt (liksom dåliga). Här är ett urval av mina bästa tips för att skriva bokrecensioner, samt några tankar om varför de kan vara så värdefulla tillägg till din portfölj av publikationer.

1. Följ reglerna

Detta kan tyckas grundläggande, men oavsett vilken publikation du skriver för följer bra recensioner alltid den publikationens riktlinjer. När det gäller International Affairs bör utkast till recensioner inte överskrida ordgränsen avsevärt och enbart fokusera på den bok som recenseras. Texten ska också vara tydligt skriven och följa IA:s stil – ”excellence in scholarship and accessibility in style”. Det är särskilt viktigt att intresserade läsare som inte är bekanta med ämnet kan ta del av recensionen, eftersom det är mycket osannolikt att de är experter på alla de områden som omfattas av recensionsavsnittet.

Beskriv och utvärdera

Vad ska stå i bokrecensionen? Naturligtvis ska den ge läsarna en översikt över bokens innehåll, men en bra recension stannar inte där. Även om en bokrecension inte är platsen för att diskutera din egen forskning eller driva en agenda bör den innehålla din bedömning av boken och din syn på hur den bidrar till fältet. Framför allt måste den vara kritisk och utvärderande. Det vanligaste problemet jag stöter på är en rent beskrivande recension; den är egentligen mer av en sammanfattning.

MEN

Undervik att ge dig själv för många spaltmeter

Och även om recensentens omdöme gör recensionen intressant, är det viktigt att inte gå för långt i motsatt riktning. När det gäller IA värdesätter läsarna avsnittet om bokrecensioner som ett sätt att avgöra vilka böcker de bör läsa, och för att kunna göra detta vill de veta vad författaren faktiskt säger.

Var jämnmodig

Det är otroligt sällsynt att det inte finns några problem med en bok, och en del recensioner är i slutändan tvungna att vara negativa. Men det är också mycket sällsynt att det inte heller finns något värdefullt i den.

Men

Undervik att vara överdriven

En rent negativ recension kan tyda på partiskhet. Jag skulle rekommendera att man utvecklar en eller två invändningar i stället för att räkna upp varje enskild fråga eller problem.

Finn kroken; undvik en lista

Böcker som recenseras i IA är ofta flera hundra sidor långa, och de kan vara redigerade volymer eller till och med handböcker. Hur hanterar du ordgränsen? Enligt min erfarenhet är det bäst att diskutera bokens huvudteman utan att ge en strikt översikt över alla kapitel. Ibland kan det också finnas en tydlig hook: till exempel varför är arbetet relevant nu? När det gäller redigerade samlingar är det återigen bäst att undvika att räkna upp alla kapitel och i stället lyfta fram några enastående (eller mindre värdefulla) bidrag. Att gruppera kapitel eller avsnitt efter övergripande tema brukar också fungera bra, även om det naturligtvis beror på boken.

Publicera din recension

Tidskriftsutgivning som bransch är alltmer engagerad i sociala medier. De flesta av de främsta tidskrifterna inom IR/internationella studier har Twitterprofiler, liksom alla de stora förlagen. För bokrecensenter kan sociala medier vara ett utmärkt verktyg för att komma i kontakt med författare och förlag. Twitter kan fungera som ett forum där du kan nå ut till de ledande tänkarna inom ditt område, oavsett var de befinner sig. Det kan också bidra till att höja din profil hos förlagen när det är dags för dig att börja presentera dina egna bokidéer.

Känner du för att recensera nu? Även om majoriteten av våra bokrecensioner är beställda hör vi alltid gärna av oss till potentiella recensenter med förslag på nya titlar att recensera. Om du är intresserad av att recensera för tidskriften eller bara har fler frågor om sektionen för bokrecensioner kan du nå mig på [email protected].

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.