The Witcher 3: Wild Hunt Recension – 5 år senare

8 minutes, 37 seconds Read

The Witcher 3 fyller fem år i år och vi tänkte att det var dags att göra en ny recension av spelet igen för att se hur det håller måttet. Okej, om vi ska vara ärliga ville vi bara ha en ursäkt för att spela The Witcher igen eftersom Netflix tv-serie Igni’d den passionen i oss igen. För den här recensionen har Mike, Yanni och Dustin (åter)spelat spelet, betygsatt det oberoende av varandra och vi har slutligen kombinerat alla betyg till ett genomsnitt. Är det uppenbart att The Witcher 3 finns med på alla våra topp 10-listor över decenniets spel?

Sammanfattning

Pros

• Fantastisk, detaljerad, känslomässig och personlig berättelse
  • Ett ”litet” minispel som heter Gwent
  • Vacker men ändå funktionell världskonstruktion
  • Indryckande spelupplevelse
  • Grymma strider..

Konsekvenser

• … om kameran och kontrollerna är på din sida
  • Vissa uppdragslinjer kan bli uttjatade eller repetitiva
  • Svårighetsgraden ökar och sjunker inkonsekvent

The Witcher 3: Wild Hunt anses vara ett av de bästa rollspelsverken genom tiderna och det är inte svårt att se varför. Från det ögonblick du börjar spela prologen blir det tydligt hur djupt det här spelet är. Vi pratar om detektivspel, en förgrenad berättelse, grymma strider, en tuff huvudperson, fantastisk storytelling tillsammans med briljant röstskådespeleri och naturligtvis en och annan sexscen för att öka riskfaktorn. Mer än 4,5 år efter den första lanseringen är The Witcher 3 fortfarande ett av de mest unika, vackraste och mest fängslande rollspelen genom tiderna. Och vet du vad det galnaste är? Fler människor spelar The Witcher 3 än någonsin tidigare! Vi förstår varför.

Vem ska du ringa? Geralt of Rivia

Med The Witcher 3: Wild Hunt berättar den polska utvecklaren CD Projekt Red en fantastisk politisk historia i stil med Game of Thrones, samtidigt som dramatiken i den historien blir personlig och engagerande. Kontinenten är krigshärjad; bönderna hotas inte bara av soldater, utan också av hunger och naturligtvis av monster.

Men även om Geralt of Rivia kan hantera soldater och till och med har en brödlimpa att spara, ligger hans expertis i att döda monster. Och att döda monster (både av mänskligt och icke-mänskligt slag) är den centrala spelslingan i Witcher 3. Vanligtvis leder en möjlighet för Geralt att ta reda på något om sitt eget personliga uppdrag – att hitta en före detta elev och typ dottern Ciri – honom till någon som behöver något dödat. Vad som följer är en serie mindre uppdrag (med förgrenade sidouppdrag) som får Geralt att förbereda sig för den kommande striden.

Till exempel kan Geralt behöva en viss ingrediens för en specifik bomb för att effektivt skada en varelse. För att skaffa den ingrediensen behöver han hjälp av en örtspecialist. Den nämnda örtspecialisten kräver att Geralt först hämtar ett visst föremål. Med ingrediensen kan Geralt sedan tillverka bomben, men han behöver fortfarande information om monstret som terroriserar en by. Fler liknande uppdrag följer där du måste få folk att prata med dig. Och precis som Geralt gör människorna i de varierande regionerna inte mycket gratis.

Hollywoodproduktion

Det som skiljer The Witcher 3 från de flesta andra rollspel är den narrativa sammanhållningen i uppdragen. Visst, när du väljer vissa dialogalternativ i ”fel” ordning kan ett barn som grät för en stund sedan svara alldeles för glatt för att det ska kännas 100 procent realistiskt. Men när du tar dig an ett större uppdrag är det ändå alltid tydligt varför du gör det och för vem.

Det är främst tack vare det fantastiska röstskådespeleriet över hela linjen. Du pratar inte bara med en NPC, du pratar med Philip Strenger, den blodiga baronen, självutnämnd baron av Velen. En konfliktfylld man som förlorat sin dotter och fru, har ett dåligt rykte och är ett ännu värre fyllo. Så även om de grundläggande saker du gör i The Witcher 3 kan vara lätt repetitiva, gör de frispråkiga och ofta moraliskt tvetydiga karaktärerna varje ”döda ett monster och komma närmare Ciri”-loop unik och intressant.

Det är detaljerna som gör att djävulen finns i detaljerna

På tal om unikt, så är sättet som föremål i spelet tacklas i The Witcher 3 fantastiskt. En vanlig fallgrop för många rollspel är att du har 15 svärd i ditt inventarium, alla med samma modell men med lite olika skadeeffekt. The Witcher 3 har inte bara ett metriskt (eller vilket mätsystem de än använder på kontinenten) ass ton av modeller, utan har olika mindre egenskaper för alla användbara föremål.

En uppsättning rustning (som visuellt ser annorlunda ut än alla andra) kan till exempel justera skadan från specifika Signs (Witcher-besvärjelser), ge dig motståndskraft mot vissa element eller attacker, och har en specifik rustningsgrad. Vapen och utrustning känns unika på grund av dessa nyanserade detaljer.

Den här uppmärksamheten på detaljer och kärleken till variation gör The Witcher 3 till ett av de mer omspelbara rollspelen där ute. Inte nog med att berättelsen ofta erbjuder dig ett tydligt (även om det inte alltid är uppenbart eller tydligt) val mellan två onda ting, spelet låter dig också bygga en unik karaktär kring detta. Du spelar dock alltid Geralt och du kan inte bestämma dig för att göra en ”bra” eller ”dålig genomspelning” som du kunde göra i Fable-spelen. Du kan dock modellera din karaktär till en unik spelstil.

Nivåeringssystemet hjälper dig med detta. Att uppgradera perks och sedan ”utrusta” nämnda bonusar kräver att du investerar i ett förmågasträd för att verkligen tjäna frukterna av ditt arbete. Svärdattacker och destruktiva trollformler kan uppgraderas till vansinnigt kraftfulla färdigheter, men man kan också satsa på en Geralt som bara älskar att göra drycker och lura sin motståndare. Allt beror på hur du vill spela spelet.

Oh, och nämnde vi att du också, i stället för att faktiskt spela detta fängslande rollspel, bara kan spela detta riktigt coola kortspel som heter Gwent? Som det meme som Steam-review så vackert beskriver: ”Det är märkligt hur huvudspelet Gwent är gömt i något slags konstigt berättelsedrivet rollspel. Rollspelet är också okej antar jag.”

Speed bumps

Det är dock inte bara solsken och rosor i The Witcher 3. Även om queststrukturen är utmärkt och den ständiga slingan där man upptäcker ny information och agerar utifrån den för att föra handlingen framåt är underhållande, så stöter den ibland på lite fartgupp. Den oundvikliga klyftan mellan berättelsens tyngd och det spel som ersätter den kan också vara lite konstig ibland. Du kan tillbringa en hel spelsession med att förbereda dig för ett monster, för att sedan besegra det på ett par minuter.

Det motsatta händer ibland också. Quest-systemet är mycket innovativt, med en rekommenderad karaktärsnivå som följer med varje större och mindre quest. Men om du slår över din vikt kan vissa strider kännas särskilt orättvisa. I ett tidigt uppdrag får Geralt spåra och slåss mot en varulv. Med en rekommenderad nivå 7 hade min Geralt på nivå 3 ingen chans mot den förbannade varelsen. Vid någon tidpunkt börjar varulven regenerera hälsa i en vansinnigt snabb takt, vilket gör honom praktiskt taget odödlig. Några nivåer senare och den gigantiska varulven känns mer som en valp som slits i bitar av mitt betydligt kraftfullare nya silversvärd.

Det finns också ett lite svårt ämne som plågar spelet. Kvinnor har alltid haft en märklig plats i fantasy. Historiskt sett var medeltiden en tid då det var bättre att vara en man och i The Witcher 3 stämmer det. Men under vissa uppdrag gör CD Projekt Red allt för att driva in denna punkt, vilket kulminerar i vad som ibland verkar vara en särskilt grym skildring av kvinnor.

Inte hjälpsamt är det faktum att i princip alla starka kvinnor i det här spelet (och som tur är för jämställdhetens skull finns det många) ibland är onödigt sexualiserade. De flesta kvinnor bär ingen bh, och oavsett deras val av underkläder (eller brist på sådana) kan du slå vad om en krona och en floren att du kan berätta vilket val de gjorde den morgonen.

Slutsats

Samt sett är The Witcher 3: Wild Hunt fortfarande ett av de mest nyskapande rollspelsverken som någonsin gjorts. Historien utspelar sig som en Hollywoodproduktion med hög budget, spelet är smidigt som smör och med de trettio dollar du nu betalar för det här spelet skulle vi säga att din investering är solid eftersom det finns mer än tillräckligt här för att hålla dig underhållen i hundratals timmar.

Det betyder inte att de där hundratals timmarna bara är otyglat roliga. Det kan hända att du stöter på en och annan historielöshet, några konstiga svårighetstoppar eller -fall och – för guds skull – spela inte det här spelet i närheten av dina föräldrar eller din svartsjuka make/maka; alla tuttar, rumpor och sex kan göra att du måste förklara en sak eller två.

Nu, om ni ursäktar oss, har vi några fler monster att dräpa, lite utrustning att förbättra, några damer att förföra, en kackerlacka att få ner från ett förbannat tak, några drycker och oljor att brygga, lite Gwent att spela…. Jösses, det finns så mycket saker här att vi kanske måste ompröva det här spelet om fem år igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.