Twine Review

7 minutes, 43 seconds Read

Mens det måske kræver mange års øvelse (og en god portion naturtalent) at skrive en god roman eller male et mesterværk, kan alle med en blyant og noget papir begynde at skrive sætninger eller tegne doodles. En af de største forhindringer for spiludvikling som kunstform er, at der ikke er nogen nem indgangsvinkel til den. Der findes mange gode tjenester, hvor man kan lære at lave spil, men de kræver, at man skal sætte sig ind i kodning lige fra starten, hvilket er en stor udfordring, som afviser potentielle nye stemmer i stedet for at byde dem velkommen. Det gratis spiludviklingsværktøj Twine, der er skabt af Chris Klimas, er så vigtigt og imponerende, fordi det gør det muligt for alle at omdanne deres idéer til fungerende spil med lidt eller ingen programmeringserfaring – så længe idéen fungerer som et teksteventyr.

Første ord

Hvis du ønsker at lave spil som Super Mario Bros. eller Minecraft, er Twine ikke det rette værktøj til at skabe spil for dig. Twine’s output kan bedst beskrives som interaktiv fiktion. Dette udtryk dækker over en bred vifte af spiltyper, lige fra en tankevækkende og følelsesladet historie i Choose Your Own Adventure-stil om depression til en dum quiz om teksten til Mac Tonight-temasangen, som jeg lavede på en halv time under min test. Hvis du kan forestille dig dit spil som en samling sammenkoblede, teksttunge dias, kan du lave det i Twine.

Det er derfor ikke overraskende, at størstedelen af Twine-spil foretrækker fortælling og dialog frem for spilmekanik. Desuden er teksteventyr måske nu en lille niche, men de repræsenterer også en klassisk spilgenre. Zork, nogen? Selv inden for sin egen genre rammer Twine et godt sted mellem fleksibilitet og lethed for dig. Ren’Py er et simpelt, Python-baseret program, der primært er bygget til dating sims og visuelle romaner. Inform 7 giver dig langt mere magt over din interaktive fiktion, men kræver langt mere teknisk viden.

Twines begrænsede anvendelsesområde kan afskrække nogle mere ambitiøse spirende spilskabere, men det er også det, der gør Twine utroligt lettilgængeligt. Uanset om du bruger desktop-appen eller webbrowserversionen, kræver det ingen tid eller teknisk viden at lære Twines utroligt venlige værktøjer. 2D-spiludviklingsværktøjet Construct giver dig også mulighed for at arbejde i en browser.

Sammenlignende produkter

Code School

Læs Code School anmeldelse

Codecademy

Treehouse

Code Avengers

Læs anmeldelse af Code Avengers

LinkedIn Læring

Udemy

Khan Academy

Læs anmeldelse af Khan Academy

Free Code Camp

Læs anmeldelse af Free Code Camp

CodeHS

Læs CodeHS-redegørelse

Generalforsamling Dash

Læs General Assembly Dash Review

Crunchzilla

Læs Crunchzilla Review

CodeCombat

Læs CodeCombat Review

Til at begynde med, tilføj en passage, giv den en titel, og begynd at skrive i den grundlæggende teksteditor. Når du er færdig, dukker diaset op på historiens gitter. Du skal lave noget meget let kodning for at omdanne nøgleord og sætninger til links til andre passager, men Twines syntaks er super enkel. Hvis du linker til en passage, der endnu ikke findes, genererer editoren den automatisk for at gøre arbejdsgangen mere smidig.

Når du tilføjer flere dias og flere links mellem dem, tager historien form for øjnene af dig, bundet sammen af tråde. Du kan endda omarrangere, hvordan passagerne vises på gitteret for at holde din historie organiseret. Der er flere måder at visualisere, hvordan dias forbindes med hinanden på, så du kan trække dig tilbage og sikre, at dit spil fungerer som et spilbart lukket loop. Du kan også tilføje tags (vigtigt for valgfri kodning) og justere størrelsen på hvert dias. Twine gemmer automatisk dine fremskridt, men sørg for jævnligt at afprøve dit spil, hvis der skulle være noget, der er gået i stykker. Selv om det er nemt at bruge Twine sammenlignet med kodning, kræver det stadig tålmodighed og arbejde.

Advancerede funktioner

Twine-historier kan ikke være andet end ord og sammenhængende passager, men da de i bund og grund er websider, kan du også vælge at give dine spil en ekstra produktionsværdi, hvis du ved, hvordan man koder en smule, især i HTML. Du kan redigere CSS-stilarket for at ændre visuelle aspekter såsom skrifttype, baggrundsfarve og hvordan links vises. Du kan tilføje JavaScript-variabler for f.eks. at spore, hvordan spilleren udvikler sig gennem din historie, og ændre elementer i overensstemmelse hermed. Du kan endda indlejre billeder, video og andre medier.

Mærkbare Twine-udviklere har brugt den slags avancerede funktioner i årevis for at gøre deres arbejde mere sofistikeret. Se spil, visuelle romaner og kreative tekster af folk som Aether Interactive, Michael Lutz, Zoe Quinn og andre som eksempler. Twine 2.0-opdateringen ændrede imidlertid den måde, som flere af disse Twine-systemer fungerer på, hvilket frustrerede nogle mangeårige brugere.

Det nuværende Twine bruger som standard et historieformat kaldet Harlowe, der kodificerer avancerede funktioner, som fællesskabet for det meste selv havde fundet på. Dette gør officielle tutorials mere nyttige og lettere at finde. Desværre er implementeringen lidt anderledes end tidligere løsninger på mere komplekse udfordringer. Koden skal skrives i en specifik, ændret struktur. Så hvis du var vant til den gamle måde at udføre visse opgaver på, skal du lære noget om.

Du kan også bruge et andet historieformat, f.eks. SugarCube, der minder meget om 1.x Twine, eller bare fortsætte med at bruge 1.x Twine, da det også stadig er tilgængeligt til download. Bemærk, at du er nødt til at konvertere dine gamle Twine-filer for at bringe dem over i nyere versioner. Du kan også stadig finde masser af nye fællesskabstips i kogebogen, Discord og wikien, som kan hjælpe dig med at udvikle dit projekt. Men på grund af Twines tekstbaserede natur kan du ikke dele assets, selv ikke gratis assets, som med Fuze4 eller Stencyl.

Relateret

• Den bedste sprogindlæringssoftware i 2021

Når du har eksporteret din Twine-historie (der kræves ingen dyr årlig licens), kan du afspille den på din computer eller enhver anden computer på samme netværk, der kan få adgang til de filer, som den tegner sig fra. Hvis du vil dele dit spil online, er du dog nødt til at benytte dig af en ekstern hostingtjeneste. Heldigvis er der flere websteder dedikeret til hosting af Twine-spil, som er opført på Twinery Wiki. Philome.la var mit foretrukne valg, men det er i øjeblikket skrivebeskyttet. På Itch.io kan du sælge Twine-spil for penge. Disse websteder er også gode ressourcer til at finde nye Twine-spil at hente inspiration fra. Du skal bare ikke forvente at få dit spil i en konsol- eller mobilapp-butik.

At spille mange andre Twine-spil viser virkelig, hvor alsidigt værktøjet kan være på trods af – eller måske på grund af – dets begrænsninger. Charlie Brooker kortlagde det interaktive Black Mirror: Bandersnatch i Twine. Stephen Colbert brugte det endda til at promovere The Late Show. Den rummelighed, der følger med brugervenligheden, betyder også, at Twine-spil typisk har temaer og stilarter, der er langt mere radikale, eksperimenterende og progressive end almindelige videospil, på grund af den mangfoldige pulje af skabere.

Selv om Twine ikke nødvendigvis vil lære dig de tekniske spildesignfærdigheder, som du direkte kan omsætte til en karriere i AAA-spilindustrien, er det langt fra ubrugeligt. Fra Firewatch til Her Story bliver forgrenede interaktive historier mere og mere fremtrædende i store spil, og Twine-udviklere har helt sikkert haft succes andre steder inden for området.

Entwined

At raffinere sit arbejde, at se tilbage på det over en periode og sikre sig, at det er det bedste, det kan være, er en vigtig del af den kunstneriske proces. Det samme er det at udtrykke spændende embryonale tanker, der hvirvler rundt i din hjerne, med det samme. Der er en grund til, at musikere har jam-sessions. Twine nedbryder de tekniske hindringer, der forhindrer de fleste mennesker i at opleve den slags fantastisk frit flydende kreativitet inden for spiludvikling. Andre programmer hjælper en bestemt type person med at lave en hvilken som helst type spil. Twine hjælper enhver person med at lave en bestemt type spil. Men hvis du vil have et tilgængeligt, kraftfuldt værktøj til at lære at lave spil på tværs af mere traditionelle genrer, så tjek Editors’ Choice-prisbelønnede GameMaker eller en af vores andre anbefalede online læringstjenester.

Twine

4.0

Se det