Twine Review

7 minutes, 9 seconds Read

Hoeveel jaren oefening (en een gezonde dosis natuurtalent) je nodig hebt om een goede roman te schrijven of een meesterwerk te schilderen, kan iedereen met een potlood en wat papier zinnen krabbelen of doodles schetsen. Een van de grootste obstakels voor game-ontwikkeling als kunstvorm is dat het ontbreekt aan een gemakkelijke instap. Er zijn veel goede diensten om games te leren maken, maar die vereisen dat je vanaf het begin je hoofd buigt over coderen, een steile uitdaging die potentiële nieuwkomers afschrikt, in plaats van ze welkom te heten. Het gratis spelontwikkelingsprogramma Twine, gemaakt door Chris Klimas, is zo belangrijk en indrukwekkend omdat het iedereen in staat stelt om zijn ideeën om te zetten in werkende spellen met weinig tot geen programmeerervaring – zolang dat idee maar werkt als een tekstavontuur.

First Words

Als je spellen wilt maken zoals Super Mario Bros. of Minecraft, dan is Twine niet het creatieprogramma voor jou. De output van Twine is het best te omschrijven als interactieve fictie. Deze term dekt een brede waaier van speltypes, van een doordacht en emotioneel Choose Your Own Adventure-achtig verhaal over depressie tot een domme quiz over de tekst van het themalied van Mac Tonight dat ik in een half uur uit de mouw schudde tijdens mijn test. Als je je een spel kunt voorstellen als een verzameling aaneengeschakelde, tekst-rijke dia’s, dan kun je het maken in Twine.

Het is dan ook geen verrassing dat de meerderheid van de Twine spellen het verhaal en de dialoog verkiezen boven de spelmechanica. Trouwens, text adventures zijn nu misschien een kleine niche, maar ze vertegenwoordigen ook een klassiek spelgenre. Zork, iemand? Zelfs in zijn eigen genre vindt Twine de gulden middenweg tussen flexibiliteit en gebruiksgemak. Ren’Py is een eenvoudig, op Python gebaseerd programma dat vooral gebouwd is voor dating sims en visuele romans. Inform 7 geeft je veel meer macht over je interactieve fictie, maar vereist veel meer technische kennis.

De beperkte mogelijkheden van Twine kunnen sommige ambitieuze makers van spellen afschrikken, maar daardoor is Twine ook ongelooflijk toegankelijk. Of je nu de desktop-app of de webbrowserversie gebruikt, het kost geen tijd of technische kennis om de ongelooflijk vriendelijke tools van Twine te leren. Met het 2D-game-ontwikkelingsprogramma Construct kun je ook in een browser werken.

Soortgelijke producten

>

Code School

Lees Code School Review

Codecademy

Treehouse

Code Avengers

Lees Code Avengers Review

LinkedIn Leren

Udemy

Khan Academy

Lees Khan Academy Recensie

Free Code Camp

Lees Free Code Camp Recensie

CodeHS

Lees CodeHS Review

Algemene vergadering Dash

Algemene Vergadering Dash Review

Crunchzilla

Lees Crunchzilla Review

CodeCombat

Lees CodeCombat Review

Om te beginnen, voeg een passage toe, geef het een titel, en begin te schrijven in de basisteksteditor. Als je klaar bent, verschijnt de dia op het verhaalraster. Je zult wat lichte codering moeten uitvoeren om sleutelwoorden en zinnen om te zetten in links naar andere passages, maar de syntaxis van Twine is super eenvoudig. Als je linkt naar een passage die nog niet bestaat, genereert de editor die automatisch voor een soepeler werkproces.

Naarmate je meer dia’s toevoegt en meer links ertussen, krijgt het verhaal vorm voor je ogen, samengebonden door draden. U kunt zelfs de volgorde van de passages op het raster wijzigen om uw verhaal overzichtelijk te houden. Er zijn meerdere manieren om te visualiseren hoe dia’s met elkaar in verbinding staan, zodat je terug kunt trekken en ervoor kunt zorgen dat je spel werkt als een speelbare gesloten lus. Je kunt ook tags toevoegen (belangrijk voor optionele codering) en de grootte van elke slide aanpassen. Twine slaat je voortgang automatisch op, maar zorg ervoor dat je je spel regelmatig test, voor het geval er iets kapot is. Hoewel het gebruik van Twine eenvoudig is vergeleken met coderen, vergt het nog steeds geduld en werk.

Geavanceerde functies

Twine-verhalen kunnen niets anders zijn dan woorden en verbonden passages, maar omdat ze in wezen webpagina’s zijn, kun je er ook voor kiezen om je spellen wat toegevoegde productiewaarde te geven als je wel een beetje weet hoe je moet coderen, met name in HTML. Je kunt het CSS stylesheet bewerken om visuele aspecten zoals lettertype, achtergrondkleur en hoe links worden weergegeven te veranderen. U kunt JavaScript-variabelen toevoegen om bijvoorbeeld te volgen hoe de speler vordert in uw verhaal en dienovereenkomstig elementen wijzigen. Je kunt zelfs afbeeldingen, video’s en andere media insluiten.

Notabele Twine-ontwikkelaars gebruiken dit soort geavanceerde functies al jaren om hun werk meer verfijning te geven. Kijk maar eens naar games, beeldromans en creatief schrijven van mensen als Aether Interactive, Michael Lutz, Zoe Quinn, en anderen als voorbeelden. De Twine 2.0 update veranderde echter de manier waarop verschillende van deze Twine systemen werken, wat sommige langdurige gebruikers frustreerde.

Het huidige Twine gebruikt standaard een verhaalindeling die Harlowe heet en die geavanceerde functies codificeert die de gemeenschap meestal zelf had uitgevonden. Dit maakt officiële tutorials bruikbaarder en gemakkelijker te vinden. Jammer genoeg is de implementatie een beetje anders dan vorige oplossingen voor complexere uitdagingen. Code moet geschreven worden in een specifieke, veranderde structuur. Dus, als je gewend was aan de oude manier om bepaalde taken uit te voeren, zul je wat moeten bijleren.

Je kunt ook een ander verhaalformaat gebruiken, zoals SugarCube, dat sterk lijkt op 1.x Twine, of gewoon 1.x Twine blijven gebruiken omdat dat ook nog steeds te downloaden is. Merk op dat je je oude Twine bestanden zult moeten converteren om ze over te zetten naar nieuwere versies. Je kunt ook nog steeds veel nieuwe gemeenschapstips vinden in het kookboek, Discord en wiki om je project te helpen groeien. Maar omdat Twine op tekst gebaseerd is, kun je geen assets delen, zelfs geen gratis, zoals met Fuze4 of Stencyl.